PLANERA SOMMARLÄGER
Att planera och anordna ett sommarläger kan både vara knepigt och tidskrävande. Därför har vi samlat våra bästa tips här för att hjälpa och underlätta för dig!
LÅNGTIDSFÖRBEREDELSER
LEDARE
Planera i god tid och se till att du har många ledare och tränare som kan hjälpa till. Ibland får man avhopp med kort varsel och då är det bättre att du har för många ledare än för få. Se även till att du har en bra balans mellan olika ledartyper, så att alla barn på lägret hittar någon som de klickar med och känner sig trygg med. Det är även viktigt att ha ledare med olika roller, en som tar ansvar för planeringen inför lägret, en eller fler som tar ansvar för träningsupplägg, en som tar ansvar att vara “kompisledaren” som ser till att alla mår bra och får vara med och en som ansvarar över ordningen och att planeringen följs. Bestäm gärna detta innan lägret så att ni har full koll inför att lägret startar!
LOKAL
Boka banor i god tid, även om det ofta brukar vara relativt tomt i hallarna på somrar så finns det risk att fler än ni planerar att ha läger eller att det ligger kontraktstider över de tider ni vill ha. Så hör av dig till din hall och se till att boka banorna i tid. Om ni planerar sommarläger brukar det även vara en bra ide att se om det finns någon närliggande äng eller uteplats man kan vara på och ha utomhusaktiviteter eller dylikt på!
BUDGET
Skapa en budget så att ni vet hur stora utgifter lägret kommer innebära för er som anordnar det. Detta hjälper er även att sätta en eventuell anmälningsavgift på rimlig nivå. Försök att hitta en lösning med hallen så att ni kan få rabatterade banhyror för att hålla nere kostnaderna. När det gäller läger för barn kan det hända att företag vill gå in och sponsra som en god gärning. Hör gärna av dig till företag i närområdet om de vill sponsra med saker, mat eller finansiering. Det underlättar för både budgeten.
KOMMUNIKATION
Börja kommunicera om lägret i tid! Många planerar sina somrar redan i januari eller februari, om du vill ha en chans att få många anmälningar till ditt läger så behöver du kommunicera ut det tydligt så att föräldrar och barn hinner anpassa sitt sommarschema ut efter det.
MUST DO - KOMMUNIKATION
- Skapa en enkel, färgglad och tydlig affisch som fångar intresse
- Skapa en enkel anmälan, antingen ett formulär med en länk eller mailadress man kan maila till. Be dem fylla i eventuella allergier eller annan information som kan vara av vikt för er att veta om.
- Publicera i er förenings sociala medier, facebook och instagram
- Sätt upp affischen på er rackethall vid squashbanor, ingång, omklädningsrum m.m. samt be rackethallen publicera det i sina kanaler
- Skicka ut affischen till andra föreningar, be dem publicera i sina kanaler och på sina träningar
- Skicka ut mail till alla era medlemmar med info + affisch
- Be Squashförbundet eller något distriktsförbund publicera er affisch för att nå fler
- Be era medlemmar dela vidare inlägget på stories eller i flödet
- Hör av er till squashspelare i andra klubbar/städer som ni vet är intresserade av att delta
- Publicera på er hemsida och be även förbund/distriktsförbund göra det på sin hemsida!
KORTTIDSFÖRBEREDELSER
ANMÄLNINGAR
Skicka ut ett mail eller kommunicera på annat sätt med alla som är anmälda och skicka ut ett bekräftelsemail på att de är anmälda. Om anmälningarna gjordes för länge sedan finns det risk att folk glömmer bort. I mailet bör ni även inkludera vad ni förväntar er att de som ska deltar på lägret tar med sig samt vad ni kan tillhandahålla på plats. Ska de ta med sig egna squashglasögon, racket osv.? Om det kommer spelare från andra städer, behöver de någonstans att sova? Ta isåfall gärna fram förslag på samboende hos andra spelare, vandrarhem eller liknande på förhand som ni kan föreslå för de anmälda. Detta underlättar för fler att delta på lägret. Fundera även på hur deltagarna tar sig till och från lägret på smidigast sätt, samåkning? Ta även fram en chattfunktion, t.ex whatsapp-grupp eller facebook-messenger grupp, som ni använder under hela lägret. Här kan ni som arrangörer skicka ut meddelanden för att nå alla deltagare på lägret samtidigt.
VAR TYDLIG, var tydlig med hur man anmäler sig. Skapa gärna en emailadress till lägret som är lätt att komma ihåg, till exempel squashsommar@xmail.com så att ingen missar att anmäla sig för att de inte vet hur de ska gå till väga.
När det börjar komma in anmälningar så var någorlunda uppmärksam på att det ska vara på en jämn nivå. Även om du inte har koll på barnens spelnivå så är chansen att en 8-åring och en 15-åring inte kommer få till så jämnt spel, väldigt stor. Försök därför se till att de som anmäler sig gärna får anmäla kompisar på samma nivå eller i samma ålder för att dynamiken mellan spelarna ska bli så bra som möjligt.
MATERIAL
Efter att ni planerat för vilka övningar ni vill köra är det dags att fundera på vilka material som behövs för att genomföra dessa. Det kan även behövas mer generella material som låneracket eller squashglasögon. De aktiviteter som oftast kräver material är annars uppvärmningsövningar samt eventuella övningar ni håller utomhus. Gör gärna en lista på allt material som behövs och pricka av vilka ni redan har och vilka som möjligtvis måste köpas eller tas med av deltagarna.
En viktig och betydelsefull grej för många barn är någon minnessak från lägret. Det kan vara en t-shirt, en medalj, en vattenflask ett par strumpor eller diplom. Ifall ni trycker upp tshirts har du dels möjlighet att enkelt göra reklam för din förening, och ofta kan sponsorer som rackethallen eller andra företag gå in med en summa för att betala t-shirtsen. Men det räcker även med en liten medalj där det står “sommarläger år xxx”. Dessa grejer har barnen ofta med sig väldigt länge och skapar lätt en positiv och bra avslutning av lägret.
MAT
Om ni har mer än ett pass om dagen behöver det fyllas på med mat och dryck mellan passen. Ska ni bjuda på lunch, ska ni erbjuda lunch för rabatterat pris eller ordnar deltagarna det på egen hand, är exempel på fråga ni måste ta ställning till. Ni kan exempelvis erbjuda två olika kostnader för lägret, ett där lunch ingår och ett exklusive lunch. Oftast bjuds det på variant av mellis efter träningen. Exempelvis en frukt eller en smörgås. Se även till att alla har med sig vatten om ni genomför aktiviteter utomhus.
ÖVRIGA AKTIVITETER
Det viktigaste/roligaste på ett läger är oftast inte själva träningen utan aktiviteterna deltagarna gör utanför squashbanan. Det är här deltagarna bygger vänskapsband och på så sätt vill stanna kvar och fortsätta spela squash hela livet ut. Planera gärna minst en gemensam aktivitet utanför träningarna. Det kan t.ex vara en middag, bada, bowling, brännboll, etc. Här får ni använda er uppfinningsrikedom för att komma på en rolig aktivitet för deltagarna!
ATT FIXA UNDER OCH EFTER LÄGRET
Om du har följt de tidigare tipsen och stegen bör du nu vara väl förberedd på att kicka igång ditt läger! Att tänka på under lägret:
Träningarna
- Är alla träningar planerade och anpassade efter deltagarna?
- Behövs det göra några ändringar i grupperna? Är nivån jämn?
- Bör jag informera barnen om tränings- och tidsupplägget?
Maten
- Behöver vi fixa, handla eller förbereda maten på något sätt
Det sociala
- Är vår aktivitet förberedd?
- Har alla någon kompis att vara med?
- Finns det något jag som ledare kan göra för att minimera risken att någon känner sig utanför?
- Vad har vi för regler och hur beter man sig på lägret? Några huvudpunkter man ska berätta för barnen som de ska hålla sig utefter
Material
- Vilket material behöver vi och finns allting på plats?
- Är det något vi behöver komplettera med som vi har för lite av?
- Har alla glasögon?
Om du har tid är även ett tips att förbereda en kort enkät som de får svara på efter lägret, så vet du vad du kan förbättra och utveckla till nästa gång!